Een Vlaamse vrouwelijke dierenarts raakt in Congo betrokken bij binnenlandse onlusten die verband houden met bodemschatten.
Tamtam : roman
Aster Berkhof
Antwerpen: Houtekiet, 2006
313 p.
90-5240-920-X

Met een weinig originele titel neemt Aster Berkhof zijn lezers mee in een wervelend verhaal dat zich afspeelt in Zuidoost-Congo, meer specifiek in Moanga. Daar koestert chef-krijgsheer Kalabonga het plan de kopermijn van Ugeni weer op te starten om zo kapitaal te verzamelen voor zijn grote droom, de 'baas' worden van heel Congo. In het plaatsje is ook Saskia van Galen werkzaam, die als dierenarts het wel en wee van de bevolking heeft leren kennen. Privé gaat het haar minder voor de wind: zij is gescheiden van huurlingenleider Saul Fox en in haar relatie met de Belgische ereconsul Frederik Bonneure spelen diens conservatieve koloniale opvattingen haar parten. Neem daar nog kolonel Itoeri en rechter Musoka bij en alle ingrediënten voor een verhaal van liefde en verraad, droom en confrontatie met de harde werkelijkheid zijn voor handen. Berkhof vertelt zonder ook maar een moment op de rem te staan. Het meest overtuigend zijn de pagina's gewijd aan de Saba's, een inheemse stam die zich ve…Lees verder
De Belgische dierenarts Saskia van Galen, die in de Congo werkt, is in het verleden getrouwd geweest met een huurlingenleider; nu heeft ze een relatie met de Belgische consul. Ze staat op vriendschappelijke voet met een Congolese krijgsheer, op wie een aanslag wordt gepleegd. Ze verdenkt zowel haar vroegere man als haar huidige vriend ervan iets met de zaak te maken te hebben, omdat beiden terugverlangen naar de oude koloniale tijden. Ze raakt steeds meer betrokken bij de inlandse woelingen, die allemaal verband houden met de strijd om de macht en vooral het beheer van de rijke bodemschatten in het immense land. De Vlaamse schrijver (1920) draait al vele jaren mee en heeft een enorm oeuvre op zijn naam staan, dat vooral in Vlaanderen heel veel gelezen is. In 2001 ontving hij de Antwerpse Provinciale Prijs voor letterkunde voor zijn hele oeuvre. Dit is een rustig voortkabbelend verhaal, goed geschreven en vol sfeertekening van de Congo, dat misschien een beetje een ouderwetse indruk ma…Lees verder

Over Aster Berkhof

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Marc Gemis

Aster Berkhof, pseudoniem van Lodewijk Paulina (Lode) Van Den Bergh (Rijkevorsel, 18 juni 1920 – Brasschaat, 29 september 2020), was een Belgische schrijver. Hij was lange tijd een der meest gelezen auteurs in Vlaanderen.

Jeugd

Lode Van Den Bergh volgde lager onderwijs in de gemeenteschool van Rijkevorsel Sint-Jozef, waar zijn vader hoofdonderwijzer was en zijn moeder onderwijzeres. Hij groeide op in een welgesteld gezin. Zijn moeder kwam immers uit een aristocratische boerenfamilie. Haar vader, Jan Leestmans, was vele jaren burgemeester geweest van Merksplas. Reeds in zijn jeugd voelde hij zich onbehaaglijk bij het grote verschil in welstand tussen zijn wereld en die van de andere jongens. Dit onbehaaglijk gevoel is hem zijn hele leven bijgebleven en zo kwam hij met zijn pen in opstand tegen onrechtvaardigheid.

Hij studeerde in de richting Grieks-Latijnse humaniora aan he…Lees verder op Wikipedia