94 p.
Aantekening
Boekenweekgeschenk 2018
9789059654525 (hardback) 9789059654334 (hardback)

Zij was zoveel platitudes nu

Griet Op de Beecks Boekenweekgeschenk borduurt voort op eerder uitgekauwde thema's. Hoe je leven omgooien terwijl je stuit op tegenstand van je familie en zelfs alledaags racisme?

'Het gaat mij om het contrast tussen wie we proberen te zijn, willen lijken te zijn, wie we laten uitschijnen te zijn en wie we echt zijn. Hoe we met elkaar praten en wat we graag zouden willen zeggen, maar niet durven of kunnen.'

U raadt het al. Dit is een mondvol zinnen van Griet Op de Beeck, gevat in haar typisch cryptische meng-Vlaams dat in Nederland zo 'schattig' wordt bevonden. Nee, ze zijn niet afkomstig uit haar zopas van de persen gerolde Boekenweeknovelle, wel uit een interview met La Op de Beeck in het Algemeen Dagblad. Maar het had gekund. Want in de novelle Gezien de feiten haalt ze dit thema wederom in vol ornaat van stal. Heus, het is nooit te laat om gelukkig te worden, als je maar niet bij de pakken blijft zitten en je verleden onverschrokken in de ogen kijkt.

De Bond Zonder Naam is nooit veraf bij Op De Beeck. Je vraagt je af waarom de organisatie haar nog niet als voltijds ambassadeur heeft gecharterd. Op pagina 52 staat de simpele boodschap nog ee…Lees verder

Trouw zijn aan jezelf

Boekenweekgeschenk. Een weduwe herontdekt de vrijheid en dat is niet naar de zin van haar omgeving. Griet Op de Beeck schreef opnieuw een verhaal dat bij velen iets zal losmaken.

Griet Op de Beeck weet met haar boeken enorm veel lezers te raken. En dat is goed. De literatuur hoeft immers niet alleen door wereldvreemde zonderlingen te worden bevolkt. Herkenbaarheid en betrokkenheid zijn belangrijke functies van literatuur. Maar het mag wel wat meer zijn. Op de Beeck is zelf de eerste om dat te beamen. Ze toont zich in interviews dankbaar dat zoveel lezers zich in haar teksten herkennen en er zelfs troost aan ontlenen. Maar om die reden schrijft ze haar boeken niet. 'Ik schrijf de boeken die ik móet schrijven, die voor mij belangrijk en dringend voelen', zei ze afgelopen weekend in Trouw. En in het AD bekende ze dat ze weleens bang was dat de emotie die ze oproept bij haar lezers zou kunnen 'afleiden van de literaire kwaliteiten' van haar boeken.

Ook Gezien de feiten, het Boekenweekgeschenk dat komende week zijn weg zal vinden naar enkele honderdduizenden lezers, zal bij velen weer heel wat losmaken. Het verhaal draait om Olivia, een eenenzevent…Lees verder

Geen propaganda voor het Nederlandse boek

In de afgelopen tien jaar presenteerde de CPNB één ondermaats Boekenweekgeschenk, dat van Kader Abdolah, naast goede van Tom Lanoye, Tommy Wieringa, Esther Gerritsen en Herman Koch. Dit hoge moyenne keldert weer, nu de stichting een knieval heeft gedaan voor Griet Op de Beeck. De novelle Gezien de feiten is geen propaganda voor het Nederlandse boek.

De oude Olivia (71) is 49 jaar getrouwd geweest met een vreselijke vent, Ludo, die eindelijk de pijp uit is. Op zijn aandringen had ze haar baan als schooljuf opgezegd, en aan seks deed hij zelden. Daar had ze zich bij neergelegd. 'De zon gaat op, de zon gaat onder', schrijft Griet Op de Beeck. Zo passief was Olivia, bijna een halve eeuw. Waarom?

Na Ludo's begrafenis geeft ze spulletjes weg aan een centrum dat in contact staat met een ngo. Ze besluit mee te gaan als vrijwilliger naar Afrika, om getraumatiseerde kinderen les te geven. Aldaar valt ze voor de gepensioneerde zwarte weduwnaar Daniel (65), die leuke liedjes zingt en haar een fijne massage geeft. Als ze weer terug is in België, komt Daniel zelfs over, en een van de eerste woordjes die hij leert is Westmalle, die olijkerd.

In kwezeligheid doet Griet niet voor haar personage onder. Te midden van de arme kinderen voelde Olivia 'al dat onaanvaardbare waarvan ze besefte dat ze het alleen maar kon aanvaarden'…Lees verder

De Boekenweek 2018 is van zaterdag 10 tot en met zondag 18 maart. Het Boekenweekgeschenk is van Griet Op de Beeck. Griet Op de Beeck (1973) brak door met haar debuutroman ‘Vele hemels boven de zevende’ (2013). Sindsdien heeft zij al drie bestsellers op haar naam staan, die in zes talen zijn vertaald. Met meer dan 700.000 verkochte boeken is zij een van de bestverkopende Nederlandstalige auteurs van dit moment. De Vlaamse schrijfster was tien jaar lang dramaturg in het theater. Daarna ging ze schrijven voor Humo en De Morgen. Haar eerste roman werd onder andere genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en won de Bronzen Uil Publieksprijs 2013. ‘Kom hier dat ik u kus’ (2014), haar tweede boek, werd door het boekenpanel van De Wereld Draait Door verkozen tot ‘Boek van de Maand’, werd genomineerd voor de NS Publieksprijs 2015 en staat inmiddels meer dan honderd weken in de CPNB Bestseller 60. Van deze beide boeken zijn de filmrechten verkocht. Ook haar derde boek ‘Gij nu’ (2016) was een suc…Lees verder

Over Griet Op de Beeck

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Griet Op de Beeck (Turnhout, 22 augustus 1973) is een Vlaamse auteur en columnist.

Schrijfster

Op de Beeck debuteerde op 31 januari 2013 met Vele hemels boven de zevende. De roman gaat over vijf verschillende mensen, aan elkaar verwant, die stuntelend overeind proberen te blijven in dit lastige en prachtige leven.

Een paar dagen na het verschijnen van haar debuutroman stond Op de Beeck al op de planken van Saint Amour – Omtrent Hugo Claus als ‘prominente passant’. In juni 2013 werd bekend dat de roman verfilmd zal worden door regisseur Jan Matthys. Op de Beeck ontwikkelde voor hem het scenario. De film kwam op 8 november 2017 in de Vlaamse filmzalen. In september 2013 werd Vele hemels boven de zevende genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. De roman won in oktober 2013 de Bronzen Uil Publieksprijs 2013. In 2014 volgde er nog een nominatie voor d…Lees verder op Wikipedia