Heidi Smits Marijke Bouwhuis
Illustrator
Hilde Schuurmans
Amsterdam: Clavis, 2003
[68] p. : ill.
90-448-0132-5

De reeks 'Samenleesboeken' bevat twee boeken waarvan het leesniveau stijgt binnenin het verhaal. In 2002 verscheen al het prachtige, gevarieerde Lees maar mee, roos! van Heidi Smits en Marijke Bouwhuis. Dezelfde auteurs brengen nu Feest uit, dat minder gevarieerd is (bv. ditmaal één illustrator), maar binnen het thema 'feest' toch behoorlijk veel afwisseling biedt. Die afwisseling wordt vooral bereikt door de fantasie die besloten ligt in verhalen over de verjaardag van een koe, de haas die bijna vergeet zijn aanstaande uit te nodigen voor zijn trouwfeest, de competitie die heerst onder kerstballen, en de hond die niet blij is met de snuisterijen die hij krijgt op dierendag. De verhalen behandelen niet enkel de vreugde die bij een feest hoort, maar ook zaken die misgaan en de ambivalente gevoelens die de gevierden vaak koesteren over het gebeuren of de cadeaus. Een feest draait niet altijd uit zoals verwacht. In het laatste verhaal bv. worden de pogingen van een meisje d…Lees verder
Bundel voor beginnende lezers met losse verhaaltjes over het thema 'feest' met hoofdstukjes over dierendag, verjaardag, ramadan, kerst en Pasen enz.; de verhalen volgen het jaar. Aan het eind van ieder verhaaltje volgt een verwerkingsvraag of opdracht. Het boek wordt besloten met aanwijzingen en tips voor hoe je dit boek het best kunt lezen. Dit Samenleesboek, deeltje uit een gelijknamige serie, kan worden gelezen door een beginnende lezer en iemand met meer leeservaring. Het kind leest de korte tekst (AVI 2), meestal conversatie in grote druk, en de volwassene of een ouder kind de verbindende tekst in kleine druk. Het aandeel van de beginnende lezer zou steeds groter en moeilijker moeten worden, maar dat is nauwelijks merkbaar. Het boek ziet er aantrekkelijk uit met veel getekende illustraties, ingekleurd met waterverf en soms voorzien van een paginagrote gekleurde achtergrond. De omslag ziet er feestelijk en grappig uit. De verhaaltjes zijn aardig, maar niet bijzonder. Het samen lez…Lees verder