Peter De Clercq
2
Tielt: Lannoo, 2010
287 p. : ill.
9789020988215 (hardback)

Beschikbaarheid en plaats in de bib

Met Bijbels is het altijd oppassen geblazen. Ze beloven je de hemel, dulden geen tegenspraak en lossen de verwachtingen meestal niet in. Gelukkig voor Peter De Clercq is het met zijn BBQ Bijbel niet zo erg gesteld. In dit boek heeft De Clercq zowat alle barbecuerecepten verzameld die hij de voorbije jaren uit zijn mouw en op zijn grill heeft geschud, want vijfhonderd recepten, dat schrijf je niet op een paar dagen bij elkaar. En om ze allemaal klaar te maken heb je een extra lang barbecueseizoen nodig. Maar wie beweert dat je niet het hele jaar door buiten kan koken?
Toch kan ik niet onvoorwaardelijk de loftrompet over dit boek steken. De intro ontgoochelt een beetje. Voor een BBQ ‘Bijbel’ – de titel komt beslist van de uitgever – is het inleidend hoofdstukje met drie bladzijden barbecuetips wel aan de erg magere kant. Wie nog een introductie kan gebruiken in de verschillende technieken en een keur aan beschikbare barbecues, leest best eerst even het eerste hoofdstuk van S…Lees verder
In dit boek verzamelt de Vlaamse grillexpert zowat alle barbecuerecepten die hij in de voorbije jaren op zijn grill heeft gemaakt. Het inleidende hoofdstuk is met zijn drie bladzijden tips wat aan de magere kant. Daarna volgen zo’n 500 recepten, waarvan er veel al in 'Basic BBQ' (2009) en 'Just grilling'* (2008) stonden. Zonder veel getheoretiseer of gefilosofeer presenteert hij overtuigende recepten voor zowat elke gelegenheid. Toch overtuigt deze bijbel niet echt: daarvoor is hij niet systematisch genoeg opgebouwd en leidt hij te vaak tot gefronste wenkbrauwen (zo vind je in het hoofdstukje ‘Picknickbarbecue’ welgeteld één recept dat je ook echt op locatie kunt klaarmaken). Dat de index is geordend op receptnaam (en bijvoorbeeld niet op product) voegt niets toe aan het naslagwerkkarakter dat dit boek ambieert. Een goede inleiding en een doordacht concept hadden deze compacte verzameling recepten voor gelegenheidsbarbecueërs een niveau hoger kunnen tillen. Consequente lay-out, verluc…Lees verder