Luchtpost
Pieter Aspe 1953-2021
Antwerpen: Standaard, 1999
147 p.
90-02-20934-7

Luchtpost uit Afrika

ANTWERPEN - Pieter Aspe, veelgelezen en geprezen misdaadauteur voor volwassenen, waagt zich een tweede maal aan een misdaadroman voor de jeugd. Na het in 1998 verschenen en reeds aan zijn derde druk toe zijnde Bloedband is er nu Luchtpost. Aspe heeft weinig risico's genomen, en zijn tweede jeugdroman is dan ook in zowat alle opzichten op dezelfde leest geschoeid als zijn eerste. We hebben weer te maken met de jonge twintigers Melchior en Jonas, die als een zelfstandig filmteam opdrachten aannemen voor diverse tv-stations. Ook de Joegoslavische Senada reist met hen mee. Zij is, door haar soms gruwelijke ervaringen tijdens de oorlog in haar geboorteland, van geen kleintje vervaard en staat tijdens alle avonturen haar mannetje. In Luchtpost heeft ons avontuurlijk trio een filmopdracht in Afrika aanvaard. Ze willen er de uiterst agressieve shifta's filmen bij hun illegale jacht op de zwarte neushoorn! Voor ze hiertoe de kans krijgen, doorstaan de drie heel wat gevaren. Wilde honden, …Lees verder

Drie jonge reporters, Jasper, Melchior en Senada, gaan in opdracht van de BBC een reportage maken van de illegale jacht op de beschermde neushoorn in Kenia. Al direct bij aankomst worden ze aangehouden, in de gevangenis gezet en net niet door de politie geëxecuteerd. Op de reis door Kenia komen ze in aanraking met de shifta's, stropers in de Keniaanse wildparken en belanden ze in levensgevaarlijke situaties. Toch lukt het om televisie-opnames te maken met een minicam. Via iemand uit Marsabit weten ze de banden het land uit te smokkelen. Een spannend verhaal, waarin echter wel vaak gebruik gemaakt wordt van het toeval, waardoor het geheel soms ongeloofwaardig overkomt. De hoofdpersonen komen redelijk goed uit de verf en gaan voor de lezer leven. Het verhaal is goed opgebouwd, ondanks het feit dat er snelle overgangen worden gemaakt binnen het verhaal. Het leven in Kenia, dat voor een belangrijk deel zou bestaan uit corruptie en geweld, wordt op zich goed beschreven, maar toch heb je h…Lees verder

Over Pieter Aspe

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door PieterDP

Pieter Aspe, pseudoniem van Pierre Aspeslag, (Brugge, 3 april 1953 – aldaar, 1 mei 2021) was een Vlaams schrijver.

Pieter Aspe studeerde aan het Sint-Leocollege in Brugge. Hij was voltijds auteur sinds 1996. Daarvoor werkte hij onder andere als magazijnier, verkoper, seizoenagent bij de zeevaartpolitie, fotograaf en studiemeester. Hij was ook enkele jaren conciërge en koster van de Heilig-Bloedkapel in Brugge. In 1976 was hij kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op de dissidente lijst 'Christen democraten' maar hij werd niet verkozen.

Werk

Pieter Aspe schreef misdaadromans met als hoofdpersonen hoofdinspecteur Pieter Van In en substituut (officier van justitie) Hannelore Martens, die in het debuutverhaal Het vierkant van de wraak zijn geliefde wordt. De meeste verhalen spelen zich in Brugge af, alhoewel 13, Ontmaskerd, Op Drift en C…Lees verder op Wikipedia